Solisten

Evangelist | Christus | Sopraan | Alt(us) | Tenor | Bas


Alt - Elsbeth Gerritsen

Elsbeth Gerritsen raakte in haar tienerjaren verslingerd aan de opera’s van Verdi en Mozart. Een studie muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht bleek de perfecte vooropleiding: het bracht haar in contact met gelijkgestemde zielen (er bleken dus meer jongeren te zijn die klassieke muziek luisterden op hun koptelefoons…) en het introduceerde haar in de historische uitvoeringspraktijk. De vele concerten die zij toen bezocht in het Festival voor Oude Muziek brachten haar een grote passie voor barokmuziek in het algemeen en voor de muziek van Bach in het bijzonder.

Na haar doctoraal examen ging zij naar het Conservatorium van Amsterdam. Als zangstudent was zij daar zeer gelukkig met haar docente Margreet Honig. Niet alleen vanwege diens zeer inspirerende lessen, maar ook vanwege het feit dat - toen Elsbeth eenmaal zelf haar eerste passies ging zingen - Margreet haar naar Jard van Nes stuurde voor coaching van de altaria’s. Ook deze lessen waren bijzonder waardevol!

Intussen maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging. Zij is de alt in Quink, een vocaal kwartet dat internationale bekendheid geniet. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Zo zong zij onder meer de ‘Altrapsodie’ van Brahms, ‘Alexander Nevsky’ van Prokofjev, en ‘M is for Man, Music, Mozart’ van Andriessen.

Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire, waaronder het ‘Stabat Mater’ van Haydn, de ‘Petite Messe Solennelle’ van Rossini, ‘L’Enfance du Christ’ van Berlioz en het ‘Requiem’ van Verdi.

Op het operatoneel vertolkte Elsbeth Gerritsen onder andere naïeve Miranda in ‘The Tempest’ van Purcell, de pragmatische Yola in een wereldpremière over immigranten (Two Caravans van Guy Harries), de goedlachse Voedster in ‘Boris Godoenov’ van Moessorgski, de wraakzuchtige Klytaemnestra in ‘Oresteia’ van Xenakis/Van Parys, de drankzuchtige echtgenote van Noach tijdens de zondvloed in Brittens ‘Noye’s Fludde’, en eem teerbeminde Vrede in de oudste Nederlandse opera: het zangspel ‘De Triomfeerende Min’ van Carolus Hacquart uit 1678.

Tot haar toekomstige optredens behoren de altsolo in ‘Die Donnerode’ van Telemann (met Vox Luminis in het Festival Saint Michel en Thierache), de rol van La Rose in de opera ‘Le Petit Prince’ van Michaël Levinas voor Operadagen Rotterdam ( De Doelen), en een rol in de nieuwe muziektheatervoorstelling ‘#tristanisolde – love fail’ van David Lang voor Silbersee (Muziekgebouw aan het IJ).


 

Altus - Robert Kuizenga

Robert Kuizenga is begonnen als jongenssopraan bij het Roder Jongenskoor. Als hoofdsolist van het Roder Jongenskoor mocht hij voor zijn rekening nemen de Angel-partij uit het oratorium ‘Jeptha’ in een uitvoering met dirigent Paul McCreesh en de Dritte Knabe-rol in een uitvoering van ‘Die Zauberflöte’ met de Nationale Reisopera met dirigent Ton Koopman. Na zijn stembreuk heeft Robert als countertenor les gehad van Jan Zwerver en van Eugenie Ditewig op het conservatorium van Utrecht. De afgelopen jaren heeft Robert lessen gevolgd bij Pierre Mak, Michael Chance en Maarten Engeltjes. Op dit moment wordt hij gecoacht door Margreet Honig.

Als solist trad hij veelvuldig op in uitvoeringen van oratoria, passies en cantates. Hierbij heeft hij mogen zingen onder leiding van o.a. Ton Koopman, Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Robert won de jury- en publieksprijs van het concours ‘In de ban van de Hohe Messe’ waardoor hij o.a. masterclasses kon volgen bij Johannette Zomer. Verder was hij als solist te zien in de rol van ‘Generaal’ in het programma Machtige Muziek in het Concertgebouw met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Onlangs maakte Robert een tour door Nederland met het Luthers Bach Ensemble o.l.v. Rachel Podger. Met het ‘Nisi Dominus’ van Vivaldi was hij recent live te horen in de finale van het tv-programma Maestro met deel 1 uit het Stabat Mater van Pergolesi.

Robert is met enige regelmaat actief als ensemble zanger. Hij maakte 15 jaar deel uit van de kernbezetting van Vocaal ensemble The Gents en zong bij verschillende professionele ensembles.