Solisten

Evangelist | Christus | Sopraan | Altus | Tenor | Bas


Christus - Tiemo Wang (6 en 20 April)

De bariton Tiemo Wang begon zijn muzikale carrière als violist. Hij werkte bij verschillende ensembles zoals Het Gelders Orkest en de orkesten van de omroep. Als zanger heeft hij zich gespecialiseerd in het barok en hedendaagse repertoire. Hij zingt regelmatig met barokgezelschappen in binnen en buitenland waaronder de Nieuwe Philharmonie Utrecht, BachPlus, Zefiro Torna en Il Gardellino uit België en Vocalconsort Berlin.

Sinds 2007 is Tiemo verbonden aan Silbersee (voorheen VocaalLAB), waar hij onder meer meewerkte aan Séraphin van Wolfgang Rihm met het DoelenEnsemble in een regie van Neil Wallace en aan Passion van Pascal Dusapin in een regie van Pierre Audi (Holland Festival). Verder zong hij met Silbersee in coproducties met onder andere: Muziektheater Hollands Diep (Saar), het dansgezelschap Club Guy en Roni (Naked Lunch), Theater Sonnenvanck (kindervoorstelling Wij gaan op berenjacht) en met het blaaskwintet Calefax op het Karavaanfestival en het Oerolfestival (Dijkdrift).

Bij De Nederlandse Opera zong Tiemo de rol van proletariër in A Dog’s Heart, een nieuwe opera van Alexander Raskatov en werkte hij mee aan Die Soldaten van Bernd Alois Zimmerman. Bij de Nationale Reisopera zong hij William in Robinson Crusoë van Jacques Offenbach in een regie van Marcel Sijm. Bij De Munt Opera in Brussel werkte hij mee aan Les Aveugles, een muziektheatervoorstelling gebaseerd op het toneelstuk van Maeterlinck.

Tiemo Wang ontwikkelt zich steeds meer als multidisciplinair musicus. Hij combineerde zang, viool en theater in de solovoorstelling Contact, in opdracht van het Grand Theater Groningen en geregisseerd door Roswitha Bergmann. In het najaar van 2017 zal hij in de nieuwe Silbersee productie Dido Dido zang combineren met het Armeens blaasinstrument de duduk en met de kemenche, een Turkse vedel.

Andere producties in seizoen 2017-2018 zijn onder andere de hernemingen van Daral Shaga (Silbersee, Feria Musica, Opera van Limoges) in de Brusselse Munt, Reims en Caen en van Wij gaan op berenjacht (tournee door Nederland). Met het jonge ensemble HYOID contemporary voices werkt hij mee aan het nieuwe project ‘A history of the voice’ van performance kunstenaar en componiste Jennifer Walshe, onder andere op het Transit Festival Leuven.


Christus - Pieter Ulco Hendriks (7 April)

Bas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium.

Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.
Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias.

Ook op het operapodium was Pieter Hendriks de afgelopen jaren regelmatig te zien. Bij De Nederlandse Opera zong hij de rol van Monnik in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (een productie die zowel in Amsterdam als Tokio werd uitgevoerd) en bij de Nationale Reisopera vertolkte hij de rol van Kilian in Von Webers ‘Der Freischütz’ en Henry in Micha Hamels ‘Snow White’. Verder zong hij de rol van Junge Heer in ‘Der Protoganist’ (Weill), Ferryman in ‘Curlew River’ (Britten) en de titelrollen van ‘Falstaff’ (Salieri) en ‘Nixon in China’ (Adams). Met Barokopera Amsterdam maakte Hendriks een tournee in het binnen- en buitenland als bassolist in ‘King Arthur’ van Purcell. Zijn vertolking van de rol van Mamma Agata in ‘Viva la Mamma’ van Donizetti, een productie van Opera Trionfo in 2005, werd door de pers lovend ontvangen. In 2008 zong Hendriks in de Grachtenfestival productie van ‘Der Vampyr’ van Marschner. In augustus 2009 zal hij de rol van Barone in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland ten gehore brengen.

Pieter Hendriks verleende zijn medewerking aan diverse cd- en dvd-opnames. Hij zong de rol van Papageno in een Nederlandse versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’, de bas aria’s in Bachs ‘Mattheuspassie’ in de vertaling van Jan Rot, de rol van Monnik in Tan Duns ‘Tea’ en de rol van Vis in ‘Jona, de neezegger’ van Willem Breuker. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.