Solisten

Sopraan | Alt | Tenor | Bas


Sopraan - Cressida Sharp

Geboren in Engeland in maart 1990, begon Cressida op vijfjarige leeftijd met piano, op haar zevende met zingen, en op haar elfde met fagot. Na zeventien jaar muziek, waaronder lekker veel orkesten en kerkkoren, vier jaar als junior student op de Royal Academy of Music in Londen, en een diploma in Klassieke Oudheid als choral scholar aan de Universiteit van Cambridge, heeft zingen het voortouw in haar muzikale leven genomen.

Haar eerste professionele solorollen, op Cambridge en na het afstuderen, omvatten opera, inclusief de hoofdrol van Massenet's 'Manon' en Cathleen in Vaughan Williams' 'Riders to the Sea'; oratorium, met verschillende uitvoeringen van Handel’s 'Messiah' en 'Ode for St Cecilia's Day', opnames van Britten’s 'Rejoice in the Lamb', Bach’s 'Hohe Messe' en 'Mätthaus-Passion'; Fauré’s 'Requiem', en Couperin's 'Leçons de ténèbres', deze laatste twee in King's College Chapel. Zij geniet ook zeer van operarepertoire op het concertpodium, en heeft vrouwelijke hoofdrollen van Donizetti's 'Don Pasquale' (Norina), Handel’s 'Semele' (Semele), Bernstein’s 'Candide' (Cunegonde), Gilbert & Sullivans’ 'Princess Ida' (Ida), Puccini's 'Turandot' (Liù), Monteverdi's 'L'incoronazione di Poppea' (Poppea) en Mascagni's 'L'Amico Fritz' (Suzel) kennen geleerd.

Met Kerst 2014 begon haar carrière in kamerkoren bij de Zürcher Sing-Akademie, waar zij helemaal verliefd is geworden. Dol dus evenzeer op koorzingen als op solozingen, is zij sinds het einde van 2015 lid van het Nederlands Kamerkoor, en sinds het begin van 2017 heeft zij daar als jongste kernlid gezongen. Zij is ook sinds kort aan Cappella Amsterdam verbonden. Door haar tijd als ensemblezangeres heeft zij steeds meer van de solo's ontdekt, dieper geïntegreerd met het koor als geheel, die zij altijd bijzonder leuk vond. Deze omvatten zulke mooie werken als Allegri's 'Miserere', Ravels 'Trois chansons', Tippett's 'A Child of Our Time', Stanfords 'Magnificat in G' en 'The Blue Bird', Britten’s 'Te deum', Boulangers 'Soir sur la plaine', Kernis' 'Ecstatic Meditations', Mendelssohn’s 'Mein Gott, warum hast du mich verlassen?', Bernsteins 'Chichester Psalms' en Ireland’s 'The Holy Boy'. In november komt haar eerste Mozart 'Requiem' als soliste, ook met het Nederlands Kamerkoor, en in 2019 een solorol in Stockhausen’s monumentale 'Aus Licht'.

Cressida heeft het voorrecht gehad om onder de leiding van zulke dirigenten als Sir David Willcocks, Sir Trevor Pinnock, Risto Joost, Richard Hickox, Sigvards Klava, Sir Andrew Davis, Peter Dijkstra, Ton Koopman, en Sir Roger Norrington te zingen. Tournees in 2015-2019 brachten en brengen haar naar de Verenigde Staten, China, Taiwan, Australië, Italië, Duitsland, België, Tsjechië, Hongarije en Israël. Zij studeert bij Elizabeth Ritchie (LRAM, FRAM) en verdeelt haar tijd tussen Nederland, Engeland en Zwitserland.